- Деталі
-
Опубліковано: Вівторок, 04 лютого 2025, 01:31
Конференція трудового колективу ДДМА відбулась 30 січня 2025 року. Ректор, доктор технічних наук, професор Віктор Ковальов склав звіт про роботу Академії за 2024 рік в умовах воєнного стану у зв’язку з агресією московії проти Україні.
Віктор Дмитрович доповів, що основна задача Донбаської державної машинобудівної академії полягає в успішній реалізації Концепції стратегічного розвитку на період 2020–2030 років для рівноправного входження до європейського освітнього й наукового простору. Саме для досягнення цієї задачі і проводяться щорічні заходи.
2024 календарний рік, як і попередні два роки, був достатньо непростим. Увесь рік Академія виконувала свою місію в умовах військового стану, пов’язаного з повномасштабною війною, яку веде росія проти нашої суверенної держави. Академія продовжує розміщуватись у м. Тернопіль на базі Тернопільського національного технічного університету ім. Івана Пулюя, куди тимчасово була переміщена відповідно до Наказу МОН України «Про тимчасове переміщення Донбаської державної машинобудівної академії». Як і раніше, науково-педагогічні працівники, співробітники і студенти Академії розпорошені по різних населених пунктах України, а окремі і за межами України, з частиною співробітників, які не задіяні в освітньому процесі і в підтриманні працездатності Академії, трудові відносини тимчасово призупинені. Освітній процес відбуваються в дистанційному режимі з урахуванням поточної ситуації і безпекових умов.
Незважаючи на значні труднощі, пов’язані з війною, упродовж звітного періоду Академія здійснювала освітню діяльність відповідно до чинного законодавства, нормативних документів Кабінету Міністрів України, Міністерства освіти і науки України. Чіткій діяльності Академії сприяла реалізація оновлених з урахуванням викликів сьогодення внутрішніх нормативних актів і документів відповідно до Конституції України, Законів України «Про вищу освіту», «Про фахову передвищу освіту», «Про наукову і науково-технічну діяльність», проєкту Стратегії розвитку вищої освіти в Україні на 2021–2031 роки, Стратегії інноваційного розвитку України на період до 2030 року, Стратегії соціально-економічного розвитку Донецької області до 2027 року.
Основні зусилля були спрямовані на виконання місії Академії: забезпечення якісної підготовки фахівців із вищою освітою за бакалаврськими, магістерськими й аспірантськими програмами, високоефективної наукової, науково-технічної та інноваційної діяльності структурних підрозділів, міжнародної співпраці, виконання умов колективного договору, запобігання проявам корупційних правопорушень. В умовах війни виконано великий обсяг роботи для повного переходу на технології дистанційного навчання.
На постійній основі функціонували основні органи Академії: конференція трудового колективу, вчена, методична і науково-технічна ради Академії і відповідні ради і комісії факультетів, проводились засідання ректорату, ради з виховної роботи, стипендіальної комісії, функціонували інститут кураторів, органи студентського самоврядування і ін.
Академію залучено до участі в робочій групі з розроблення змін до Стратегії розвитку Донецької області на період до 2027 року, та плану заходів з її реалізації на 2024–2027 роки.
За результатами планових заходів державного нагляду (контролю), що здійснювалися протягом 2024 року Державною службою якості освіти України за ступенями ризику від провадження господарської діяльності у сфері вищої освіти, Академія відповідно до критеріїв, визначених Постановою Кабінету Міністрів України від 21 листопада 2018 р. № 982, згідно з чинними нормативними актами віднесено до категорії закладів освіти, які мають 30 балів, отриманих у результаті перевірки, проти 35 балів, отриманих у 2023 році, що відповідає середньому ступеню ризику, та є показником позитивної динаміки змін стосовно провадження господарської діяльності Академії у сфері вищої освіти.
У 2024 році основні зусилля були спрямовані, перш за все, на забезпечення безперебійного функціонування навчально-інформаційного середовища й відповідних електронних ресурсів Академії, а саме: веб-сайту ДДМА; платформи дистанційного навчання Moodle DDMA; корпоративної електронної пошти тощо. Завдяки цьому в Академії створені всі необхідні умови для продовження забезпечення якісного навчального процесу в дистанційному режимі, у тому числі складання здобувачами освіти підсумкового контролю знань під час заліково-екзаменаційних сесій і підсумкової атестації у вигляді державних кваліфікаційних іспитів і захистів випускних кваліфікаційних робіт (проєктів). Продовжено практику якісного змістовного наповнення викладачами навчальних курсів на базі платформи Moodle DDMA.
Протягом 2024 року було вжито комплекс заходів, спрямованих на подальше ефективне функціонування платформи дистанційного навчання Moodle DDMA, а також було продовжено практику провадження у дистанційному форматі широкого спектру заходів, пов’язаних з різними аспектами діяльності Академії, а саме: проведення щомісячних засідань вченої й методичної рад Академії; організація чергових засідань конференцій трудових колективів факультетів й Академії, науково-технічної ради, стипендіальних комісій, ради з виховної роботи; функціонування репозитаріїв електронної документації за всіма кафедрами Академії тощо. Крім цього, на базі платформи Moodle DDMA було продовжено роботу щодо: популяризації принципів академічної доброчесності, насамперед, у середовищі здобувачів освіти; організації проведення різноманітних заходів виховного спрямування.
Підготовка фахівців із вищою освітою за відповідними програмами на відповідних рівнях вищої освіти
В основу поточних планів покладено затверджену вченою радою Академії Концепцію стратегічного розвитку ДДМА на 2020–2030 роки.
Серед основних завдань Академії, які виконувалися протягом звітного року у сфері підготовки фахівців із вищою освітою за відповідними програмами на відповідних рівнях вищої освіти, слід відзначити такі:
- в аспекті загальних підходів до керування якістю підготовки фахівців:
- покращення якості освітніх послуг, удосконалення системи керування якістю процесів у всіх напрямах діяльності Академії;
- удосконалення програмно-методичних засад керування якістю підготовки фахівців.
- підвищення ролі наукових досліджень в освітньому процесі;
- постійна робота з удосконалення системи підготовки, перепідготовки й підвищення кваліфікації науково-педагогічних кадрів;
- підвищення якісних характеристик науково-педагогічних кадрів Академії, ефективності роботи аспірантури й докторантури, відповідальності наукових керівників, консультантів і здобувачів за виконання планів і дотримання термінів захисту кандидатських і докторських дисертацій; формування якісного резерву для вступу до аспірантури шляхом активізації й підвищення результативності роботи з обдарованою студентською молоддю;
- удосконалення методичного забезпечення організації та контролю виконання вимог щодо дотримання академічної доброчесності науково-педагогічними й науковими працівниками та здобувачами освіти;
- удосконалення НДР здобувачів і досліджень у рамках виконання магістерських кваліфікаційних робіт, підвищення ефективності наукової та винахідницької діяльності здобувачів; подальше вдосконалення й підвищення якості професійно-практичної підготовки випускників як важливої умови їхньої конкурентоспроможності на ринку праці; методичне забезпечення якісної практичної підготовки здобувачів з урахуванням нових схем взаємодії й співробітництва з підприємствами;
- в аспекті формування прийому на освітні програми, які відображають потреби сучасного ринку праці:
- подальше вдосконалення методів і форм профорієнтаційної роботи й довузівської підготовки, співробітництва з роботодавцями з метою забезпечення конкурсного формування якісного контингенту здобувачів, урахування вимог ринку праці міста, регіону й України в цілому під час розроблення й модифікації освітніх програм;
- подальше вдосконалення взаємодії Академії з фаховими коледжами з метою інтегрованої підготовки фахівців;
- подальше вдосконалення індивідуалізації підготовки висококваліфікованих спеціалістів на основі укладених довгострокових комплексних договорів із підприємствами й організаціями, впровадження дуальної освіти;
- в аспекті удосконалення позанавчальних (інформаційних, матеріальних, організаційно-виховних) компонентів освітніх програм й освітнього процесу:
- уніфікація підходів до розроблення навчально-методичного забезпечення викладання дисциплін для здобувачів усіх освітніх рівнів;
- підвищення якості навчальної літератури, яка видається в Академії;
- перегляд підходів до виховної роботи із переміщенням акценту на провідну роль викладача в організації виховної діяльності й дозвілля здобувачів;
- активізація взаємодії зі студентським самоврядуванням;
- розвиток системи дистанційного навчання;
- оновлення комп’ютерної бази, розвиток комп’ютерних мереж й інформаційних технологій з урахуванням зростання дефіциту фінансових ресурсів тощо.
У рамках виконання першої групи завдань були досягнуті такі результати:
- забезпечено створення нових або оновлення чинних нормативних документів Академії, з урахуванням вимог Законів України «Про вищу освіту», «Про освіту», інших нормативно-правових актів Кабінету Міністрів України, Міністерства освіти і науки України. Для організації освітнього процесу в умовах війни розроблений і успішно використовується пакет необхідних нормативних документів, а саме: Положення «Про порядок роботи атестаційних комісій в особливих умовах», Положення «Про дистанційне навчання здобувачів вищої освіти за денною формою в особливих умовах», Положення «Про порядок проведення всіх видів практик здобувачів вищої освіти в особливих умовах»;
- здійснювалося сприяння науковій діяльності професорсько-викладацького складу за ініціативними й фінансованими з державного бюджету тематиками НДР, організована робота із залучення здобувачів до виконання НДР, здійснено перегляд тематики курсових і кваліфікаційних робіт відповідно до тем НДР на кафедрах Академії;
До найбільш важливих результатів виконання другої групи завдань за 2024 рік слід віднести таке.
Протягом 2024 року відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України завдяки тісній співпраці колективів випускових кафедр, гарантів освітніх програм, та відповідних служб Академії було забезпечено проходження акредитаційної процедури для наступних освітніх програм:
- п’яти освітньо-професійних програм першого рівня вищої освіти:
- «Фізична культура і спорт» за спеціальністю 017 Фізична культура і спорт;
- «Політологія» за спеціальністю 052 Політологія;
- «Маркетинг» за спеціальністю 075 Маркетинг;
- «Хімія харчових продуктів» за спеціальністю 102 Хімія;
- «Публічне управління та адміністрування» за спеціальністю 281 Публічне управління та адміністрування.
- однієї освітньо-наукової програми третього рівня вищої освіти:
- «Галузеве машинобудування» за спеціальністю 133 Галузеве машинобудування.
Вказані освітні програми отримали рішення про умовну акредитацію та сертифікати строком до 14.05.2025 р.
Протягом другого півріччя 2024 року пройшли акредитаційну експертизу дві освітньо-професійні програма другого рівня вищої освіти:
- «Інтелектуальні системи прийняття рішень» за спеціальністю 124 Системний аналіз;
- «Математика» за спеціальністю 014 Середня освіта.
Вказані освітні програми отримали рішення про умовну акредитацію строком до 26.11.2025 р.
У результаті співпраці відповідних служб Академії з НАЗЯВО та Міністерством вищої освіти і науки України було здійснено переоформлення сертифікатів про акредитацію для наступних освітніх програм:
- шести освітньо-професійних програм першого рівня вищої освіти:
- «Економіка та бізнес-аналітика» за спеціальністю 051 Економіка;
- «Підприємництво, торгівля та біржова діяльність» за спеціальністю 076 Підприємництво, торгівля та біржова діяльність;
- «Прикладна механіка» за спеціальністю 131 Прикладна механіка;
- «Галузеве машинобудування» за спеціальністю 133 Галузеве машинобудування;
- «Металургія» за спеціальністю 136 Металургія;
- «Автоматизація та комп'ютерно-інтегровані технології» за спеціальністю 151 Автоматизація та комп’ютерно-інтегровані технології.
- трьох освітньо-професійних програм другого рівня вищої освіти:
- «Фінанси, банківська справа та страхування» за спеціальністю 072 Фінанси, банківська справа, страхування та фондовий ринок;
- «Підприємництво, торгівля та біржова діяльність» за спеціальністю 076 Підприємництво та торгівля;
- «Автоматизація та комп'ютерно-інтегровані технології» за спеціальністю 174 Автоматизація, комп’ютерно-інтегровані технології та робототехніка.
- однієї освітньо-наукової програми другого рівня вищої освіти:
- «Автоматизоване управління технологічними процесами» за спеціальністю 174 Автоматизація, комп’ютерно-інтегровані технології та робототехніка.
Протягом 2024 року відповідними випусковими кафедрами, гарантами проводилися консультації з роботодавцями, керівниками органів державної влади й місцевого самоврядування та їхніх підрозділів щодо питання перегляду та оновлення структури, змісту й переліку освітніх програм і робочих навчальних планів, із представниками громадських організацій та об’єднань, що зацікавлені в соціальному партнерстві, щодо структури, змісту й переліку освітніх компонентів відповідно до актуальних освітніх трендів.
За кожним рівнем вищої освіти було модернізовано перелік освітніх програм з урахуванням рекомендацій зовнішніх (органи державної влади, роботодавці, громадські організації та об’єднання, що зацікавлені в соціальному партнерстві) та внутрішніх стейкхолдерів (здобувачі вищої освіти, батьки здобувачів вищої освіти, науково-педагогічні працівники), сучасного стану ринку праці, досвіду провідних ЗВО України та зарубіжжя. Зокрема, було започатковано і нові освітні програми відповідно до запитів роботодавців.
Здійснюється постійний моніторинг кількісного та якісного складу проєктних груп і груп забезпечення освітніх програм.
Постійно за результатами анкетувань здобувачів та з огляду на результати підвищення кваліфікації викладачів оновлюється й розширюється база дисциплін вільного вибору здобувачів та корегується зміст обов’язкових відповідно до вимог ринку праці.
Результатами реалізації третьої групи завдань є:
- підвищення ролі студентського самоврядування не тільки в організованих Академією заходах, а й у заходах державного, обласного й місцевого рівнів;
- вдосконалено форму та рекомендації щодо створення робочих програм навчальних дисциплін на основі рекомендацій МОН України з використанням компетентнісного підходу;
- продовжено роботу з вдосконалення навчально-методичного забезпечення дисциплін відповідно до нових робочих програм, пріоритету націленості навчального матеріалу, методичних і дидактичних розробок із метою формування компетентностей, затребуваних ринком праці;
- забезпечення інформаційного наповнення та вдосконалення системи організації дистанційного навчання Moodle DDMA;
- посилення діяльності кураторів академічних груп, спрямованої на формування культури й професійних якостей сучасного спеціаліста; набуття здобувачами сучасного досвіду успадкування духовних надбань українського народу; залучення здобувачів до наукової роботи, проведення національно-культурної, просвітницької та організаційно-педагогічної роботи серед молоді; формування історичної пам’яті, національної свідомості, гідності та чіткої громадянської позиції здобувача тощо.
Виховна робота в Академії проводиться онлайн, із використанням дистанційних платформ у рамках Закону України «Про вищу освіту», Указу Президента України від 18 травня 2019 року № 286/2019 «Стратегія національно-патріотичного виховання», «Концепції національно-патріотичного виховання в ДДМА», «Положення про студентське самоврядування ДДМА». Керують виховною роботою відділ з організації виховної роботи і Рада з виховної роботи Академії, які плідно співпрацюють у тісній взаємодії з Радою студентського самоврядування.
Протягом 2024 року в Академії проведено значну кількість заходів, що спрямовані на розвиток професійних навичок здобувачів освіти, неформальної освіти, національно-патріотичного виховання, утвердження патріотичних цінностей, переконань, поваги до культурного та історичного минулого України, волонтерської діяльності та заходів із підтримки безпекових дій у період війни. В умовах війни домінантою виховної роботи є акцент на знання рідної культури, природи та історії, які у свою чергу є частиною національного спротиву. Протягом року тривала підтримка студентів і випускників Академії, зокрема, в організації зборів для здобувачів, викладачів і співробітників, які служать у Збройних силах України. Проведено значну кількість благодійних заходів на підтримку наших героїв. Ушанування воїнів, які загинули під час російсько-української війни – важлива складова сьогодення. Спільно з Національним банком України проведено акцію «Смілива гривня», благодійну ініціативу, мета якої – об'єднати зусилля українців і зібрати кошти для допомоги українській армії. Викладачі та співробітники ДДМА долучились до акції «Збройні сили України очима українців», яку започатковано облдержадміністрацією до Дня Збройних сил України.
Академія сприяє створенню умов для вільного розвитку особистості, забезпечення реалізації творчих ідей, самовиховання й самовдосконалення, вияву індивідуальних здібностей, обдарованості й талантів, самореалізації у сфері суспільної, наукової, професійної, художньо-естетичної, спортивно-оздоровчої діяльності. Активно використовуються можливості Інтернету, соціальних мереж, сайту Академії.
Організація виховної роботи постійно удосконалюється. В Академії створено належні умови для розвитку самостійності й самодостатності особистості, її творчої активності, що в майбутньому дозволить зміцнити демократичні основи громадянського суспільства й прискорить його розвиток.
Студентське самоврядування брало активну участь у багаточисельних заходах різного рівня.
Підготовка та перепідготовка, підвищення кваліфікації працівників ДДМА
Для провадження освітньої діяльності в Академії на високому науковому й методичному рівнях є важливим кадрове забезпечення освітнього процесу, яке має відповідати ліцензійним й акредитаційним умовам. Кадрова політика Академії націлена на стимулювання професійного зростання викладачів і наукових співробітників, створення необхідних умов для захисту дисертацій, отримання вчених звань і стимулювання творчої праці.
У 2024 р. в Академії продовжувалася робота із забезпечення ритмічної підготовки фахівців вищої кваліфікації: уточнялися плани підготовки й захисту кандидатських і докторських дисертацій; регулярно обговорювалися на ректораті й періодично заслуховувалися на вчених радах факультетів й Академії результати виконання цих планів; розглядалась ефективність роботи наукових керівників. Виконання дисертаційних досліджень здобувачами знаходилося постійно на контролі ректорату.
Система підготовка науково-педагогічних кадрів вищої кваліфікації Академії складається з аспірантури, докторантури, спеціалізованих вчених рад із захисту докторських і кандидатських дисертацій, Вченої ради і Науково-технічної ради, де здійснюється атестація здобувачів наукових ступенів і вчених звань.
Освітня діяльність на третьому освітньо-науковому рівні вищої освіти в Академії ліцензована за 11 спеціальностями. Станом на 31 грудня 2024 року підготовка докторів філософії здійснювалась за 6 спеціальностями: 051 Економіка, 073 Менеджмент, 131 Прикладна механіка, 132 Матеріалознавство, 133 Галузеве машинобудування, 174 Автоматизація, комп’ютерно-інтегровані технології та робототехніка. В аспірантурі на вказану дату навчалися 72 особи, з них на денній формі здобуття освіти – 69 осіб, на вечірній – 3 особи. У 2024 році до аспірантури зараховано 14 осіб: 13 осіб на денну форму здобуття освіти (12 осіб за державним замовленням і 1 особа за рахунок коштів фізичних (юридичних) осіб) та 1 особа на вечірню форму здобуття освіти за рахунок коштів фізичних (юридичних) осіб. У 2024 році аспірантуру закінчили 3 особи.
Задача підвищення ефективності аспірантури розглядалась Вченою радою ДДМА. Рада постановила, що основними шляхами підвищення ефективності аспірантури є: формування якісного резерву для вступу до неї через виконання Програми індивідуальної підготовки обдарованих здобувачів вищої освіти; актуалізація структурних компонентів та змісту освітньо-наукових програм у відповідності до вимог законодавства для успішного проходження акредитації у поточному і наступному навчальних роках; впровадження ретельного контролю на всіх рівнях Академії за ритмічним ефективним виконанням Індивідуальних планів роботи аспірантів, об’єктивністю атестації результатів їх діяльності на кафедрах і факультетах, а також за своєчасним представленням дисертаційних робіт до разових спеціалізованих вчених рад.
Підготовка в докторантурі в Академії відкрита за 6 спеціальностями: 132 Матеріалознавство, 133 Галузеве машинобудування, 051 Економіка, 072 Фінанси, банківська справа та страхування, 073 Менеджмент, 075 Маркетинг. Станом на грудень 2024 року в докторантурі навчалася 1 особа за спеціальністю 132 Матеріалознавство.
У відповідності до наказу МОНУ №894 від 10.10.2022 р. в Академії утворено спеціалізовану вчену раду Д 12.105.01 із правом прийняття до розгляду й проведення захистів дисертацій на здобуття наукового ступеня доктора технічних наук за спеціальністю 05.03.05 «Процеси і машини обробки тиском». У 2024 році науково-педагогічними працівниками ДДМА не було захищено докторських та кандидатських дисертацій.
Незважаючи на нестабільний стан в Україні, пов’язаний з війною, в Академії вдалося зберегти кадровий потенціал висококваліфікованих науково-педагогічних працівників. Станом на 1.01.2025 в Академії на 4 факультетах і 21 кафедрі працює 125 науково-педагогічних працівників. Серед них 24 професори, доктори наук, 79 доцентів, кандидатів наук. Відсоток викладачів із вченими званнями й науковими ступенями в Академії становить 82,4 %. Із них кандидатів наук, доцентів – 63,2 %, а професорів, докторів наук – 19,2 %.
На жаль, частина НПП працює не на повну ставку, що пов’язано з недостатнім контингентом здобувачів освіти на окремих спеціальностях і освітніх програмах.
Також посади вченого секретаря Академії і завідувача аспірантури обіймають працівники, які мають науковий ступінь кандидата наук і вчене звання доцента.
Підвищення кваліфікації викладачів Академії здійснювалося за всіма акредитованими освітніми програмами відповідно до ліцензії Академії та щорічних планів, що затверджуються ректором.
Відзначається стабільність обсягів підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників: кількісні характеристики свідчать про покращення показників результативності за цим напрямом діяльності на всіх факультетах, що здійснюється завдяки розширенню професійних і наукових контактів у рамках міжнародного співробітництва із закладами освіти іноземних держав, розширення можливостей проходження курсів підвищення кваліфікації та стажування в дистанційній формі (на освітніх платформах, започаткування дистанційних курсів підвищення кваліфікації та дистанційних програм стажування).
Виконання державного замовлення й інших договірних зобов’язань Академії
Приймальна комісія ДДМА у 2024 році проводила прийом абітурієнтів на місця державного замовлення, а також на місця, які фінансуються за рахунок фізичних або юридичних осіб за всіма ступенями підготовки (бакалавр, магістр, доктор філософії).
Загальна кількість абітурієнтів, зарахованих на перший та перший прискорений курси денної форми здобуття освіти, у цьому році зменшилась на 54 особи: з 177 осіб у 2023 році до 123 осіб у 2024 році. На перший курс денної форми навчання на базі повної загальної середньої освіти (далі ПЗСО) до Академії зараховано на 8 осіб менше, ніж у 2023 році (96 здобувачів освіти у 2024 році проти 104 особи у 2023 р.), при цьому на 12 осіб збільшилася кількість зарахованих зі шкіл м. Краматорська (80 осіб у 2024 році проти 68 осіб у 2023 році). Зменшення кількості зарахованих до ДДМА на базі ПЗСО у 2024 році пов’язано з суттєвим зменшенням баз профорієнтаційної роботи Академії, що визвано збройною агресією з боку російської федерації і окупацією ворогом значної кількості населених пунктів Луганської і Донецької областей, що сприяло відтоку молоді до закладів вищої освіти інших міст України, Європи, а також небажанням випускників залишатись і навчатись там, де проходять воєнні дії.
У 2024 році за особливими умовами вступу до Академії зараховано 22 вступника з території проведення воєнних дій та 14 вступників – учасників бойових дій. Із 36 зазначених абітурієнтів 27 скористалися можливістю вступити до Академії за спрощеною процедурою через складання усних співбесід замість національного мультипредметного тесту (НМТ) або ЗНО минулих років.
Також необхідно відмітити, що у 2024 році до Академії зарахована певна кількість абітурієнтів пільгової категорії, а саме: діти учасників бойових дій – 4 особи, інвалід дитинства – 1 особа, 3 особи, які є внутрішньо переміщеними відповідно до Закону України «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб», та 7 осіб, що проживають на території можливих бойових дій.
Дев’ятий рік поспіль на базі приймальної комісії Академії успішно працює освітній центр «Донбас – Україна, Крим – Україна». Протягом року проведено низку організаційних заходів щодо удосконалення роботи освітнього центру. У результаті роботи центру спільно із Ліцеєм №8 ім. Василя Стуса (ЗЗСО № 8) м. Краматорська були проведені вступні випробування для 5 абітурієнтів з атестатом ДНР, які проживають на тимчасово окупованій території або переселилися з неї у 2024 році. Загальна кількість абітурієнтів, які звернулися до Центру з метою вступу до Академії за денною та заочною формами здобуття освіти у 2024 році, склала 10 осіб. Зараховано до Академії на денну форму здобуття освіти за державним замовленням 5 осіб.
У період вступної кампанії 2024 року плідна співпраця відділу СПіП Академії з центрами зайнятості Києва, Краматорська, Слов’янська, Авдіївки, Бучанської філії Київської області та Ужгородської філії Закарпатської області сприяла розширенню фінансування підготовки здобувачів вищої освіти в ДДМА за рахунок ваучерів. Цьогоріч за рахунок ваучеру здобувають вищу освіту в Академії 17 студентів.
Відповідно до державного замовлення на 2024 рік за результатами широкого конкурсу для абітурієнтів денної та заочної форм здобуття освіти Академією була отримана наступна кількість бюджетних місць:
- для абітурієнтів на основі ПЗСО – 31 місце. По завершенню вступної кампанії 2024 року 2 місця денної форми здобуття освіти залишилися незатребуваними;
- для абітурієнтів на основі фахового молодшого бакалавра / молодшого спеціаліста – 13 місць;
- для абітурієнтів на основі освітнього ступеня бакалавра – 49 місць. Залишилося незатребуваними 1 місце.
Відмова від бюджетних місць і, як наслідок, не зарахування до Академії вступників чоловічої статі пов’язана з невиконанням умов вступу, а саме ненаданням військово-облікових документів у належному вигляді з актуальними оновленими даними 2024 року.
Академія у 2024 році бере участь у широкому конкурсі, де використовуються при адресному розміщенні місця державного замовлення для здобуття ступеня молодшого бакалавра на основі ПЗСО, ступеня бакалавра на основі ПЗСО та НРК5 крім спеціальності 017 Фізична культура і спорт та ступеня магістра зі спеціальностей галузей знань 05 Соціальні та поведінкові науки, 07 Управління та адміністрування, 28 Публічне управління та адміністрування, 12 Інформаційні технології. Слід зазначити, що за результатами вступу за широким конкурсом кількість абітурієнтів-бюджетників, які зараховані на відповідні спеціальності, значно скоротилася. Це пов’язано: по-перше, з дистанційною формою надання знань здобувачам освіти в Україні і, як наслідок, недостатній рівень знань та неможливість подолання мінімального порога балів (130). По-друге, з відтоком більш підготовленої молоді до закладів вищої освіти центральної та західної України, а також Європи.
У 2024 році на перший курс Академії на основі ПЗСО денної та заочної форми здобуття освіти зараховано на 9 контрактників більше, ніж у 2023 році (77 осіб у 2024 році проти 68 осіб у 2023 році), більшість – це студенти спеціальностей 073 Менеджмент та 122 Комп’ютерні науки, які зараховані на навчання за кошти фізичних або юридичних осіб. Збільшення чисельності абітурієнтів-контрактників у цьому році пов’язано в першу чергу з можливістю фінансування навчання випускників 2024 року загально освітніх шкіл і гімназій міста Краматорськ за програмою фінансування з місцевого бюджету. За цією програмою вдалося зарахувати на контракт 56 осіб.
Незважаючи на всі зусилля з профорієнтаційної роботи, залишається тенденція вступу випускників загальноосвітніх шкіл міста Краматорська у заклади вищої освіти інших міст України (Київ, Харків, Львів тощо). У 2024 році із 1162 випускників 11-х класів шкіл м. Краматорська до ДДМА зараховано лише 80 осіб, що складає 6,88 % від загального випуску (у 2023 році цей показник складав 6,42 %).
У 2024 році до Академії зараховано 4 студента із золотими медалями та 1 студент із срібною медаллю (у 2023 році було зараховано 3 медаліста із золотою медаллю).
З початком повномасштабного російського вторгнення профорієнтаційна робота в регіоні пов’язана з цілою низкою складнощів, і в цілому залишається недостатньо ефективною. Перешкодою проведення цієї роботи на високому рівні є воєнні дії у Донецькому регіоні та окупація більшості населених пунктів – традиційних баз агітації Академії. Слід зазначити, що географія населених пунктів, з яких вступили абітурієнти до Академії у 2024 році, розширилась за рахунок населених пунктів Тернопільської, Чернігівської, Чернівецької, Вінницької та Миколаївської областей. Це свідчить про те, що викладачі, які тимчасово переселилися в більш безпечні регіони України, проводять профроботу за місцем свого тимчасового проживання.
Кількість студентів, зарахованих до груп прискореної підготовки денної та заочної форми здобуття освіти із випускників коледжів, технікумів і ВПТУ, у 2024 році складає лише 33 особи, з яких 13 осіб зараховано на місця державного замовлення. Слід особливо акцентувати увагу на тому, що кількість випускників структурних підрозділів ДДМА, що вступили у 2024 році до Академії, неприпустимо мала і складає: ВСП «КФК ПІТБ ДДМА» – 9,93%, ДФК ДДМА – 3,33 % від загальної кількості випускників цих навчальних закладів – структурних підрозділів Академії. Частина випускників структурних підрозділів або не склала Національний мультипредметний тест та не мала можливість вступати до Академії або вступила до інших вишів України.
Неможливість позитивно скласти мультипредметний тест є свідоцтвом низької підготовки випускників коледжів з предметів НМТ і свідчить про те, що роботу щодо підготовки для успішного складання НМТ випускниками коледжів, необхідно починати на початку випускного курсу через систему безоплатних підготовчих онлайн-курсів, які функціонують при ДДМА.
Щорічно зменшується і залишається низькою кількість вступників, які зараховані до Академії на заочно-прискорену форму здобуття освіти (6 осіб у 2024 році, 10 осіб – у 2023 році). Це може бути пов’язано в тому числі з невеликою кількістю бюджетних місць у 2024 році та з відсутністю відстрочки від мобілізації для вступників чоловічої статі.
На ступінь «Магістра» денної форми здобуття освіти станом на 1 вересня 2024 року зараховано до ДДМА 77 осіб (з них 41 особа – на умовах контракту), на заочну форму здобуття освіти кількість зарахованих складає 29 осіб – усі для навчання на умовах контракту. Таким чином загальна кількість зарахованих в Академію магістрів складає 106 осіб, з яких 25 осіб – це випускники інших ЗВО і 17 – випускники ДДМА минулих років.
Для випускників-бакалаврів ДДМА 2024 року, місце проживання яких зареєстровано на особливо небезпечній території, під час вступу для здобуття ступеня магістра на таку саму спеціальність були створені спеціальні умови вступу. Спрощеними умовами вступу, без складання вступного іспиту до магістратури, скористалися 2 здобувача освіти.
Слід зазначити, що в цьому навчальному році для вступу до магістратури на всі спеціальності передбачено складання єдиного вступного іспиту (ЄВІ) з іноземної мови і тесту загальної навчальної компетенції (ТЗНК) та додатково для кон’юнктурних та спеціальностей 12 галузі знань – єдине фахове вступне випробування (ЄФВВ). У червні 2024 року приймальною комісією було зареєстровано на основну сесію 298 осіб, у липні зареєстровано на додаткову сесію 15 осіб, у серпні зареєстровано на спеціальну сесію 16 осіб. Низький рівень реєстрації на вступні випробування серед бакалаврів Академії пов’язаний: по-перше, з недостатнім рівнем підготовленості випускників бакалаврату до складання єдиного вступного іспиту з іноземної мови, ТЗНК та ЄФВВ; по-друге, з обмеженими фінансовими можливостями для виїзду до Харківської або Дніпропетровської областей для складання іспитів.
У жовтні 2023 року в Академії були організовані безоплатні підготовчі онлайн-курси для випускників шкіл та коледжів для підготовки до НМТ. На шестимісячні курси було зареєстровано 77 слухачів. Навчання проводилось із залученням викладачів Академії з чотирьох предметів: українська мова, математика, історія України та англійська мова. Однак, завдяки цій роботі лише 12 (15,6 %) слухачів підготовчих курсів після закінчення навчання вступили до ДДМА на умовах державного бюджету.
Для бакалаврів Академії четвертого курсу протягом навчального року проводились підготовчі курси для підготовки до складання ЄВІ з англійської мови. Загальна кількість слухачів складала 27 осіб, з яких позитивно склали ЄВІ та були зараховані на навчання до ДДМА 23 особи.
Профорієнтаційна робота серед абітурієнтів проводилася на закріплених наказом по Академії базах агітації. З метою залучення абітурієнтів до вступу до Академії відповідно до плану профорієнтаційної роботи у 2023/2024 навчальному році для випускників навчальних закладів м. Краматорська та міст регіону ректоратом, ВСПіП, відділом з організації виховної роботи зі студентами (далі – ВОВРС), медіагрупою «Академія», факультетами, кафедрами, ЦДЗО вживано комплекс заходів, а саме:
- у жовтні 2023 року організовані безоплатні шестимісячні онлайн-курси для випускників шкіл та коледжів з метою підготовки до складання НМТ–2024 з чотирьох предметів: математики, історії України, української мови, англійської мови;
- у грудні 2023 року організовані платні шестимісячні онлайн-курси для випускників-бакалаврів 2024 року та магістрів, спеціалістів минулих років для підготовки до складання ЄВІ–2024 з англійської мови;
- протягом навчального року приймальна комісія і ВСПіП провели низку онлайн-зустрічей із батьками та випускниками шкіл, випускниками закладів передвищої освіти, випускниками структурних підрозділів ДДМА, які бажають вступати на навчання до бакалавріату, а також з випускниками-бакалаврами, що планують вступати в поточному році до магістратури, за темою «Вступна кампанія 2024 в Україні: зміни, деталі, роз’яснення». У зазначеному заході взяли участь понад 200 осіб із міст та населених пунктів Донецької області;
- у лютому 2024 року деканами, кафедрами кожного із 4 факультетів Академії та приймальною комісією було проведено профорієнтаційні онлайн-заходи «День знайомства з факультетом». Завдяки цим зустрічам декани та гаранти освітніх програм знайомили майбутніх абітурієнтів із освітньо професійними та науковими програмами випускових кафедр. Загальна кількість майбутніх абітурієнтів-учасників зустрічей склала більш 150 осіб.
- у квітні – травні 2024 року окремими кафедрами спільно з приймальною комісією Академії проведено дні відкритих дверей кафедр для випускників шкіл та їх батьків, випускників коледжів з метою ознайомлення зі спеціальностями та освітніми програмами випускових кафедр та роз’яснення про умови вступу на бюджет до ДДМА. У зазначених заходах взяли участь понад 180 осіб із таких міст як Краматорськ, Слов’янськ, Авдіївка, Часів Яр, Торецьк, Бахмут;
- 27–29 травня приймальна комісія і ВСПіП взяла участь у серії вебінарів «Як організувати та провести вступну кампанію 2024 через освітні центри «Крим – Україна» та «Донбас – Україна».
З метою супроводу й допомоги абітурієнтам, які проживають на тимчасово окупованих територіях, або які переселилися з них після 1 січня 2024 року, в отриманні свідоцтва про повну загальну середню освіту та вступу до ДДМА, на базі приймальної комісії, спільно з економіко-гуманітарним ліцеєм № 8 імені Василя Стуса м. Краматорська, продовжив функціонувати освітній центр «Донбас – Україна» та «Крим – Україна». Станом на травень 2024 року до центру звернулося 16 школярів із населених пунктів, які розташовані на лінії зіткнення та з тимчасово окупованої території.
Усвідомлюючи той факт, що ефективність результатів вступної кампанії безпосередньо пов’язана з проведенням профорієнтаційної роботи, співробітники відділу СПіП та приймальної комісії взяли участь у батьківських онлайн-зборах із метою консультування батьків щодо вступної кампанії 2024 року та агітації на навчання до Академії в низці ЗОШ міст Краматорська та Слов'янська.
Детально результати вступної компанії 2024 року, а також основні задачі з організації та проведення профорієнтаційної роботи на новий навчальний рік розглядалися й обговорювалися на засіданні вченої ради Академії у вересні 2024 р.
Дотримання закладом вищої освіти ліцензійних умов провадження освітньої діяльності
Контроль за виконанням ліцензійних умов провадження освітньої діяльності в Академії здійснюється постійно відповідно до Законів України «Про вищу освіту» та «Про освіту» на рівнях кафедр, факультетів, ректорату. У 2023 році Академія дотримувалась Постанов № 1187 від 30.12.2015 «Про затвердження ліцензійних вимог», № 347 від 10.05.2018 «Ліцензійні умови провадження освітньої діяльності» (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 24 березня 2021 р. № 365).
Академія має ліцензію на здійснення освітньої діяльності у сфері вищої освіти з підготовки молодших бакалаврів, бакалаврів та магістрів (у т. ч. для іноземних громадян).
Адміністрація Академії приділяє основну увагу формуванню належного кадрового, матеріально-технічного, інформаційного забезпечення для здійснення якісного освітнього процесу. У ДДМА успішно працює відділ із внутрішнього забезпечення якості вищої освіти.
Ректор постійно контролює дотримання Академією ліцензійних умов надання освітніх послуг у сфері вищої освіти. Перевищення ліцензійного обсягу під час прийому вступників у 2024 році не було.
Усього протягом 2024 року акредитаційну процедуру пройшли 8 освітніх програм різних рівнів вищої освіти, при цьому всі освітні програми відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 16.03.2022 р. № 295 отримали рішення з умовної акредитації та відповідні сертифікати, а також подовжено дію сертифікатів про акредитацію для 10 освітніх програм різних рівнів вищої освіти, що загалом дозволить і у 2025 році успішно реалізовувати освітню діяльність.
Відповідно до графіку акредитації освітніх програм НАЗЯВО на 2024–2025 навчальний рік заплановано проходження акредитаційної процедури з наступних освітніх програм:
- дев’яти освітньо-професійних програм першого рівня вищої освіти:
- «Математика» (ID 39570) за спеціальністю 014 Середня освіта;
- «Фізична культура і спорт» (ID 29216) за спеціальністю 017 Фізична культура і спорт;
- «Політологія» (ID 29218) за спеціальністю 052 Політологія;
- «Хімія харчових продуктів» (ID 30268) за спеціальністю 102 Хімія;
- «Маркетинг» (ID 39571) за спеціальністю 075 Маркетинг;
- «Комп`ютеризовані дизайн і моделювання процесів і машин» (ID 49542) за спеціальністю 131 Прикладна механіка;
- «Зварювання і споріднені процеси» (ID 62783) за спеціальністю 131 Прикладна механіка;
- «Комп'ютерно-інтегровані технології обробки матеріалів» (ID 49509) за спеціальністю 136 Металургія;
- «Автоматизація та комп'ютерно-інтегровані технології» (ID 59148) за спеціальністю 174 Автоматизація, комп’ютерно-інтегровані технології та робототехніка.
- двох освітньо-професійних програм третього рівня вищої освіти:
- «Матеріалознавство» (ID 43837) за спеціальністю Матеріалознавство;
- «Галузеве машинобудування» (ID 43838) за спеціальністю 133 Галузеве машинобудування.
В Академії здійснюється постійний моніторинг рівня знань, умінь, навиків і компетенції здобувачів з усіх дисциплін. Перероблені пакети завдань із контролю остаточних знань здобувачів за дисциплінами навчальних планів за всіма освітніми програмами. Активно впроваджуються тестові технології. Щорічно проводяться ректорські контрольні роботи з перевірки остаточних знань. Результати цих робіт повністю відповідають акредитаційним вимогам. Під особистий контроль ректорату та деканів факультетів узяті всі види й форми контролю знань здобувачів, захисту кваліфікаційних робіт. У жовтні поточного року за підсумками захисту кваліфікаційних робіт бакалаврів і магістрів було традиційно проведено конкурс, на якому визначені кращі кваліфікаційні роботи бакалаврів і кваліфікаційні роботи магістрів Академії. Результати проведених перевірок свідчать про те, що якість підготовки здобувачів Академії в цілому відповідає затвердженим акредитаційним умовам і «Положенню про внутрішню систему забезпечення якості вищої освіти». Контроль за виконанням усіх акредитаційних умов здійснюється відповідно до «Положення про акредитацію освітніх програм, за якими здійснюється підготовка здобувачів вищої освіти».
Аналізуючи курсові проєкти (роботи) та кваліфікаційні роботи здобувачів, відгуки спеціалістів підприємств, рецензії та підсумки захисту кваліфікаційних магістерських робіт, можна зробити висновок, що випускники мають необхідні теоретичні знання та практичну підготовку для самостійної роботи на виробництві. У роботах використані сучасні досягнення науки, техніки й передовий виробничий досвід. Теми магістерських робіт тісно пов’язані з виробничими дільницями підприємств.
У 2024 році спільними зусиллями Центру дистанційної та заочної освіти й кафедр Академії було виконано великий обсяг робіт із розроблення навчально-методичних матеріалів для забезпечення всіх форм навчання. Кафедрами Академії були підготовлені або суттєво оновлені навчальні дистанційні курси за навчальними дисциплінами згідно з навчальними планами підготовки за освітніми ступенями бакалавра та магістра. Це дозволило повністю впровадити в освітній процес за всіма без винятку спеціальностями Академії власне електронне навчальне середовище – систему Мооdle DDMA.
Високоефективна наукова, науково-технічна й інноваційна діяльність закладу вищої освіти, у т. ч. впровадження результатів наукових досліджень, міжнародне наукове та науково-технічне співробітництво
Наукова, науково-технічна та інноваційна діяльність Академії здійснювались відповідно до Закону України «Про пріоритетні напрями інноваційної діяльності в Україні» 2012 р., № 19-20, ст. 166; зі змінами, внесеними Законом України від 1 лютого 2022 року № 2031-IX за напрямами:
- фундаментальні наукові дослідження з найбільш важливих проблем розвитку науково-технічного, соціально-економічного, суспільно-політичного, людського потенціалу для забезпечення конкурентоспроможності України у світі та сталого розвитку суспільства і держави;
- інформаційні та комунікаційні технології;
- енергетика та енергоефективність;
- нові речовини і матеріали.
У науковій діяльності у звітному році брали участь 127 штатних наукових і науково-педагогічних працівників (із них: 24 доктори наук, 81 кандидат наук, 1 докторант, а також 69 здобувачів третього освітньо-наукового рівня денної форми навчання, 316 здобувачів першого та другого освітніх рівнів.
У 2024 р. році виконувалось 5 НДР у межах фінансування за рахунок коштів Державного бюджету України, з них 2 фундаментальні та 3 прикладні.
За науковим напрямом «Природничо-математичний» в Академії виконувались дві фундаментальні НДР:
- «Термодинаміка багатокомпонентних розплавів перехідних металів як наукова основа розробки аморфних сплавів» (науковий керівник – д-р хім. наук, проф. Турчанін М. А.);
- «Дизайн та модифікація N-заміщених-1,4-хінонімінів: спрямований синтез, дослідження біоактивності методами in silico, in vitro, in vivo» (науковий керівник – д-р хім. наук, проф. Авдєєнко А. П.).
За науковим напрямом «Інженерно-технологічний» виконувались три прикладні НДР:
- «Розробка технологій і моделювання процесів обробки тиском заготовок і деталей безпілотних літальних апаратів зі зміцнених алюмінієвих сплавів» (науковий керівник – д-р техн. наук, проф. Тарасов О. Ф.);
- «Розробка та дослідження нового технологічного процесу штампування монолітних артилерійських снарядів» (науковий керівник – д-р техн. наук, проф. Марков О. Є.);
- «Підвищення ефективності верстатів та інструментів для виготовлення виробів оборонного та енергетичного призначення з високоміцних матеріалів» (науковий керівник – д-р техн. наук, проф. Ковальов В. Д.).
У звітній період науковий колектив молодих вчених Академії під керівництвом д-ра техн. наук, проф. Бережної О. В. за результатами участі в конкурсі проєктів фундаментальних наукових досліджень та науково-технічних (експериментальних) розробок молодих вчених переміг з проєктом НДР «Розробка комбінованої технології формування поверхневого шару з градієнтним розподілом властивостей на основі методу електроконтактного наварювання», фінансування якої розпочнеться за рахунок коштів Державного бюджету України з 2025 року.
У межах кафедральної тематики виконувалося 21 НДР, з них 8 робіт було завершено, з вересня 2024 року відкрито 7 нових, а виконання 13 продовжується.
За результатами наукової діяльності науковців Академії було опубліковано 598 наукових праць, у т. ч.:
- у виданнях, що індексуються наукометричними базами даних Scopus і Web of Science (для технічних наук) і Index Copernicus (для гуманітарних наук) та інших – 63;
- у виданнях, що входять до Переліку наукових фахових видань України категорії «Б» – 90.
Видано черговий випуск збірника наукових праць «Обробка матеріалів тиском» («MATERIALS WORKING BY PRESSURE»), який наказом МОН України від 07.04.2022 р. № 320 включено до Переліку наукових фахових видань України категорії «Б» з технічних наук, за спеціальностями 131 і 132. Також видано 9 монографій, серед яких 3 опубліковані за кордоном, і 20 навчальних посібників.
У консолідованому рейтингу ЗВО України у 2024 році, до якого увійшли 235 ЗВО, Академія посіла 85-е місце (у 2023 – 93-є місце серед 239 ЗВО). У рейтингу за показниками Scopus, станом на квітень 2024 року, ДДМА займає 55-ту позицію серед 214 ЗВО України. В академічному рейтингу закладів вищої освіти України «Топ–200 Україна 2024» Академія посіла 80-е місце (у 2023 році – ДДМА займала 87-ту позицію). За рейтингом Webometrics Академія ввійшла в TOP–100 українських вишів, і посіла 62-е місце з 300 ЗВО.
Дослідницька інфраструктура ДДМА вибудовується через розвиток системи інноваційних центрів, які об’єднують лабораторії Науково-дослідницького сектору, кафедральні і міжкафедральні лабораторії. На теперішній час в Академії діють три інноваційні центри: Інноваційний Центр «Новітні матеріали, технології, обладнання в машинобудуванні, Інноваційний Центр «Ресурсозберігаючі процеси та оснащення обробки тиском» та Науково-інноваційний центр «Верстати з числовим програмним керуванням HEIDENHAIN». Важливим елементом інноваційної інфраструктури ДДМА є стартап-школа «Sikorsky Challenge Краматорськ», яка була створена у 2018 р. завдяки підтримці проєкту «Модель стартапів “Сікорськи челендж об’єднує Донбас”», що фінансувався Агентством США з міжнародного розвитку (USAID). На тепер стартап школа тісно співпрацює зі Всеукраїнською інноваційною екосистемою «Sikorsky Challenge Україна».
В Академії функціонує відділ з питань інтелектуальної власності, який надає допомогу науковцям у підготовці документації для надання правової охорони і комерційної реалізації об’єктів інтелектуальної власності, створених при освітній, науковій та науково-виробничій діяльності. Винахідниками Академії у звітному періоді отримано 4 патенти України на корисні моделі, зареєстровані авторські пава на 3 наукові твори, подано 3 заявки на отримання патентів України. Найбільш активними у винахідницькій діяльності були кафедра КІТ (подали 2 заявки на корисні моделі і 1 на винахід) та ІТУ (отримали 2 патенти на корисні моделі). У 2024 році отримано патент України на корисну модель у співавторстві з науковцями Талліннського технічного університету.
У 2024 р. молоді вчені ДДМА д-р техн. наук, доц. кафедри АВП Бережна О.В. і канд. хім. наук Водоп’янова Г. О. були стипендіатиами Стипендії КМУ для молодих вчених, призначеної постановою президії Комітету з Державних премій України в галузі науки і техніки від 4 листопада 2022 року № 6. У листопаді 2024 року Постановою президії Комітету з Національної премії України імені Бориса Патона від 5 листопада 2024 року № 6 призначено стипендію Кабінету Міністрів України для молодих учених Водоп’яновій Ганні Олександрівні – канд. хім. наук, старшому науковому співробітнику Лабораторії фізико-хімічних властивостей металевих розплавів.
З метою підвищення ефективності наукової діяльності Академії, вдосконалення її організації, для популяризації останніх досягнень у галузях технічних, природничих та гуманітарних наук, обміну досвідом та впровадження у виробництво новітніх наукових результатів і встановленню творчих зв’язків з науковцями ЗВО та НАНУ у період з березня по грудень 2024 року проведено Дні науки (Наказ ректора від 8 березня 2023 року № 10 «Про проведення в Академії Днів науки»). У рамках Днів науки в Академії проводились наукові заходи міжнародного, всеукраїнського та регіонального рівнів.
Наймасовіший захід Днів науки – XLV щорічна науково-технічна конференція науково-педагогічних, інженерно-технічних працівників науково-дослідного сектору, докторантів, аспірантів, магістрантів і здобувачів вищої освіти у 2024 році пройшов успішно. На ній працювало 20 секцій (підсекцій), на засіданнях яких було прочитано 337 наукових доповідей, з них студентських – 234. У роботі конференції взяли участь 455 учасників, з них 8 представників інших закладів і підприємств (Краматорська міська рада, ПрАТ «НКМЗ» (м. Краматорськ), Державний науково-дослідній інститут МВС України (м. Київ), Державний університет інформаційно-комунікаційних технологій (м. Київ).
За ініціативи кафедри КМСІТ Академія виступила співорганізатором проведення І Всеукраїнської науково-практичної конференції «Сучасні проблеми громадянської та екологічної безпеки України», м. Краматорськ – м. Тернопіль, 30 квітня 2024 року та І Всеукраїнської науково-практичної конференції «Традиційні та новітні технології в промисловості, енергетиці та економіці України», м. Краматорськ – м. Тернопіль, 10 грудня 2024 року.
У звітному році велика увага приділялась ректоратом науковій роботі здобувачів, яка згуртована в Студентському науковому товаристві під керівництвом Ради молодих вчених. Рада молодих вчених брала участь в організації наукових конференцій та семінарів. Голова Ради молодих вчених Академії В. Криворучек є членом Ради молодих вчених при Донецькій ОВА. У різних видах наукових досліджень брали участь 316 здобувачів, у тому числі у виконанні держбюджетних і кафедральних НДР взяли участь 45 здобувачів. Здобувачами у співавторстві опубліковано 222 наукові праці, в т. ч. особисто – 87, на студентських конференціях прочитано 279 доповідей.
У березні 2024 року в Академії відбувся Всеукраїнський конкурс студентських наукових робіт в один тур. Конкурс проходив у рамках проведення Днів науки. У конкурсі взяли участь 69 студентських наукових робіт у 14 секціях. Конкурсна комісія відзначила 36 наукових робіт як переможців і призерів.
У звітному періоді здобувачі Академії брали участь у регіональних і міжнародних наукових заходах.
За результатами успішної навчальної, наукової і суспільної діяльності Стипендії Президента України отримували 5 здобувачів, стипендії Верховної Ради України – 2 здобувачі.
Результати наукових досліджень, одержані при виконанні кваліфікаційних робіт здобувачів, були впроваджені в різних сферах бізнесу і в освітньому процесі.
У жовтні 2024 року під час наради керівник МАН ДДМА доктор технічних наук, професор Ковалевський С. В. запропонував створити Академію дослідників штучного інтелекту. Мета створення відповідає рівню ДДМА як одного з провідних вишів України і навчальному закладу, у якому нейромережі входять до навчальних програм не тільки комп’ютерних, а й технічних дисциплін. Академія дослідників штучного інтелекту спрямована на розвиток інтересу обдарованих учнів до сфери ШІ та технологій, що сприятиме формуванню нових навичок і підготовці майбутніх фахівців. Академія пропонує базові знання у сфері використання ШІ, а також проєктну діяльність з можливістю розробки власних творчих проєктів.
Міжнародна діяльність
Одним із пріоритетних напрямів діяльності Академії залишається розвиток міжнародних зав’язків із ЗВО, науковими центрами і фірмами країн ЄС. Основними напрямами міжнародного співробітництва були: спільна участь науковців співпрацюючих сторін у міжнародних конференціях, публікації наукових праць, спільна участь у міжнародних проєктах, обмін науковою інформацією, надання можливості проводити дослідження на унікальному обладнанні тощо.
У звітному періоді в Академії виконувалась 28 угод про міжнародне співробітництво. Результатами успішної міжнародної наукової співпраці науковців ДДМА є публікація 6 наукових статей у рейтингових міжнародних виданнях і отримання патенту України на корисну модель у співавторстві з науковцями університетів, що співпрацюють.
За звітний період на базі Академії проведено 6 конференцій міжнародного рівня. Ці конференції проводилися спільно із зарубіжними партнерами: Магдебурзьким Університетом ім. Отто фон Геріке (Німеччина), Гірничо-металургійною академією ім. Станіслава Сташица «AGH» (Польща), Університетом Лунда (Швеція), Рудненським індустріальним інститутом (Казахстан), Mechanical Engineering Faculty in Slavonski Brod, JJ Strossmayer University of Osijek (Croatia), Academy of Professional Studies Šumadija – Kragujevac (Serbia) і ін.
Науковці ДДМА входять до складу редакційних та видавничих комітетів престижних закордонних видань: «Powder Metallurgy and Metal Ceramic», «Mechanical Testing and Diagnosis», «European Educational Researcher», «American Journal Neural Network and Application».
У червні і жовтні 2024 р. д-ри техн. наук, професори кафедри КМСІТ Васильченко Я. В. і Ковальов В. Д. стали учасниками програми академічної мобільності, яку проводив Technical University of Cluj Napoka – North University Ctynht of Baia Mare (Румунія), а саме Кафедра електричної інженерії, електроніки і комп’ютерів Інженерного факультету. За результатами участі у програмі академічної мобільності були одержані сертифікати.
Багаторічним міжнародним партнером Академії є Aгентство з міжнародного розвитку USAID Ukraine, завдяки фінансової підтримки якого Академія взяла участь у проєктах «Модель стартапів Sikorsky Challenge об’єднує Донбас», «Стартап-школа Sikorsky Challenge: сприяння інноваційному розвитку та підприємницькій діяльності стартапів у цільових університетах Донецької та Луганської областей», Проєкту з психологічної підтримки персоналу вимушено переміщених закладів освіти і здобувачів освіти. Проректор з наукової роботи, управління розвитком та міжнародних зв’язків, д-р хім. наук, професор, лауреат Державної премії України М. А. Турчанін як експерт входив у журі цьогорічного ХІII Фестивалю інноваційних проєктів «Sikorsky Challenge – 2024», якій відбувся на початку листопада в Києві. Він також входить до координаційної ради Sikorsky Challenge Україна.
У співпраці з Програмою ООН з відновлення та розбудови миру в Академії створено Центр ІТ рішень Донецької області. З 2020 року Академія бере участь у міжнародному Проєкті з підтримки переміщених українських закладів вищої освіти, який проводиться Програмою імені Фулбрайта в Україні і здійснюється за фінансування посольства США в Україні. З 2024 р. Академія бере участь у реалізації інвестиційного проєкту IUHERP «Удосконалення вищої освіти в Україні заради результатів», який проводиться Міжнародним банком реконструкції і є націленим на створення безпечних умов для організації освітнього та дослідницького процесу та його безперервності в закладах вищої освіти, що постраждали від війни, включаючи організацію дистанційного навчання та постачання обладнання для забезпечення життєдіяльності та безпеки.
Охорона прав інтелектуальної власності результатів наукової та науково-технічної діяльності,
які отримані за рахунок коштів державного бюджету
Охорону та захист прав інтелектуальної власності результатів наукової та науково-технічної діяльності, які отримані за рахунок коштів державного бюджету, здійснює відділ з питань інтелектуальної власності, який створений в Академії на виконання наказу Міністерства освіти і науки України від 24.06.2004 року № 533. Основні питання, якими опікується відділ: забезпечення набуття прав інтелектуальної власності Академією, що створені в результаті її наукової, науково-технічної та освітньої діяльності, їх просування та передачу у сферу виробництва; забезпечення захисту й правомірного використання об’єктів інтелектуальної власності, що відповідають потребам вітчизняного та світового ринку; інформаційно-аналітичне забезпечення робіт зі створення, охорони, захисту та комерціалізації використання об’єктів інтелектуальної власності; захист прав і законних інтересів Академії та її працівників, творців, використання об’єктів інтелектуальної власності в адміністративному порядку, зокрема, захист від недобросовісної конкуренції, запобігання неправомірному одержанню прав на використання об’єктів інтелектуальної власності, що належать Академії, третіми особами та несанкціоноване використання таких об’єктів.
Винахідниками Академії у звітному періоді отримано 4 патенти України на корисні моделі, зареєстровані авторські пава на 3 наукові твори, подано 3 заявки на отримання патентів України. Найбільш активними у винахідницькій діяльності були кафедра КІТ (подали 2 заявки на корисні моделі і 1 на винахід) та ІТУ (отримали 2 патенти на корисні моделі). У 2024 році отримано патент України на корисну модель у співавторстві з науковцями Талліннського технічного університету.
Організація освітнього процесу відповідно до стандартів вищої освіти
У зв’язку з військовою агресією рф, уведеним в Україні воєнним станом та пов’язаними з цим небезпечними умовами, робота Академії у 2024 році здійснювалась із застосуванням розгорнутих у Тернопільському національному технічному університеті імені І.Пулюя власних навчально-інформаційних ресурсів, а саме:
- веб-сайту Академії;
- платформи дистанційного навчання Moodle DDMA;
- корпоративної електронної пошти тощо.
Завдяки цьому Академія мала змогу успішно пройти 2023–24 навчальний рік, організувавши в дистанційному режимі якісний освітній процес, у т.ч. складання здобувачами освіти підсумкового контролю знань під час заліково-екзаменаційних сесій й підсумкової атестації у вигляді державних кваліфікаційних іспитів і захистів кваліфікаційних дипломних робіт (проєктів).
Протягом 2024 р. Центром дистанційної і заочної освіти Академії спільно з відділом технічних засобів навчання було успішно здійснено комплекс заходів, спрямованих на подальше вдосконалення роботи платформи дистанційного навчання Moodle DDMA.
На базі академічної платформи дистанційного навчання Moodle DDMA, окрім забезпечення її головної функції – організації освітнього процесу здобувачів в умовах дистанційного навчання, також в дистанційному режимі вирішується ціле коло різноманітних задач з різних аспектів діяльності Академії.
Згідно з вимогами Законів України «Про освіту» та «Про вищу освіту», Концепції стратегічного розвитку ДДМА на 2020–2030 роки було посилено роботу із приведення принципів, програмно-методичного забезпечення та форм організації освітнього процесу у відповідність до затверджених МОН України стандартів вищої освіти та рекомендацій щодо формування внутрішніх стандартів за кожною освітньою програмою.
Дотримання прав і законних інтересів осіб з особливими потребами
Упродовж звітного періоду питання дотримання прав і законних інтересів, а також забезпечення умов навчання осіб з особливими потребами знаходиться під постійним контролем ректора.
У 2024 році в Донбаській державній машинобудівній академії навчалося 17 здобувачів з особливими потребами.
В Академії чітко виконуються норми й Закони щодо забезпечення умов навчання цієї категорій здобувачів.
Розроблені й затверджені Правила прийому до ДДМА надають пільги інвалідам І та ІІ груп та дітям-інвалідам віком до 18 років, які не мають протипоказань до навчання за обраною спеціальністю відповідно до Закону України «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні».
Соціальний захист здобувачів з особливими потребами здійснюється за такими напрямами:
- забезпечення, у разі потреби, здобувачів житлом на час навчання;
- виплата соціальних стипендій;
- державна соціальна допомога;
- матеріальна допомога;
- допомога у працевлаштуванні після закінчення навчання в Академії.
Виплата соціальних стипендій та державної соціальної допомоги проводиться відповідно до чинного законодавства України.
Матеріальна допомога здобувачам з особливими потребами під час навчання в Академії відбувається першочергово.
В Україні, як і в усьому світі, простежується тенденція до зростання кількості осіб з обмеженими можливостями. Цивілізоване суспільство сприймає таких людей як рівноправних громадян, для яких необхідно ліквідувати перешкоди, щоб вони могли зайняти повноправне місце серед активних членів суспільства, тобто забезпечити основне право людини – право на повноцінне життя.
Ректорат Академії здійснює постійний моніторинг стану додержання прав і законних інтересів у забезпеченні рівних можливостей для участі в академічних заходах, підвищення загального культурного рівня студентства щодо виховання співчутливого, поважного ставлення до здобувачів з особливими потребами, розуміння їхніх життєвих проблем.
Однією з важливих задач, які стоять перед адміністрацією ДДМА з питань праці, є дотримання трудових прав людей із вадами здоров’я. Згідно зі статтею 19 Закону України «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні» на роботодавців покладено зобов’язання забезпечувати певну кількість робочих місць для працевлаштування людей з інвалідністю.
Щороку до обласного відділення фонду соціального захисту інвалідів надається звіт про зайнятість і працевлаштування людей з інвалідністю за формою № 10-ПІ (річна), затвердженою Мінпраці України 10 лютого 2007 року, № 42 – із виконання нормативу робочих місць на підприємствах усіх форм власності, призначених для працевлаштування людей з інвалідністю. У 2024 році в Академії середньооблікова чисельність штатних працівників складала 390 співробітників. При встановленому нормативі робочих місць для працевлаштування інвалідів у кількості 4 % від середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік, станом на грудень 2024 року в ДДМА працює 27 осіб з особливими потребами (6,9 %).
Законодавство не забороняє використовувати працю людей з інвалідністю всіх трьох груп, а саме статтею 17 Закону України «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні» визначено право на працю, яке не ставиться в залежність від установленої їм групи інвалідності. Але, якщо за висновком медико-соціальної експертної комісії запропонована людині з вадами здоров’я робота протипоказана, то працівникові дається можливість полегшених умов праці або переведення на інший вид роботи.
Дотримання умов колективного договору, статуту закладу вищої освіти
Регулювання трудових відносин та соціально-економічних інтересів працівників і власника здійснюється на основі Закону України «Про колективні договори і угоди», який визначає правові засади розробки, укладення та виконання колективних договорів і угод, відповідно до якого в Академії укладено колективний договір адміністрації із профспілковим комітетом.
У колективному договорі детально врегульовано питання організації освітнього процесу, забезпечення продуктивної зайнятості, оплати й охорони праці, виробничих, трудових і соціально-економічних відносин, узгодження інтересів працівників та адміністрації Академії.
Згідно з колективним договором та чинним законодавством, ректоратом узгоджуються із профспілковим комітетом працівників усі накази з питань трудових відносин, організації й нормування праці, розподілу навчального навантаження. Питання про порушення виробничої дисципліни обговорюються на спільних засіданнях профкому та адміністрації Академії. Усі питання, що стосуються студентського життя, узгоджуються зі студентським самоврядуванням Академії. Обговорення всіх питань проводиться гласно, із залученням медіагрупи «Академія», корпоративної електронної пошти, ресурсу Moodle DDMA та відповідних розділів офіційного сайту ДДМА.
Щорічно в серпні ректор звітує на розширеній конференції трудового колективу Академії про роботу протягом навчального року, а в січні – про роботу за календарний рік.
Протягом звітного періоду не було затримок із виплатою заробітної плати та стипендій. Забезпечена виплата передбачених законодавством надбавок і доплат.
Проводилася значна робота із забезпечення належної охорони праці та пожежної безпеки, зокрема заходи з охорони праці та пожежної безпеки, незважаючи на фінансові труднощі, в основному профінансовані, хоч проблеми з фінансового забезпечення цих заходів ще залишаються. Проводяться необхідні навчання та перевірки знань з ОП та ПБ.
Сформований на основі Колективного договору тісний контакт адміністрації та профспілкового комітету, який представляє інтереси працівників, дозволяє конструктивно вирішувати більшість питань життєдіяльності Академії.
Адміністрація Академії приділяє велику увагу вирішенню соціальних питань, поліпшенню умов праці й побуту, оперативно реагує на звернення профспілкового комітету за результатами розглянутих профкомом заяв від співробітників і колективів із різних аспектів.
Розвиток студентського спорту
Організація освітнього процесу з фізичного виховання у ДДМА базується на законах України «Про вищу освіту», «Про фізичну культуру і спорт», Положенні про організацію фізичного виховання і масового спорту у вищих навчальних закладах, Положенні про організацію освітнього процесу у ДДМА та Положенні про організацію освітнього процесу з фізичного виховання у ДДМА.
Незважаючи на воєнний стан у країні, студенти Академії беруть активну участь та виборюють призові місця у спортивних заходах 2024 р.
На спортивних змаганнях всеукраїнського рівня вибороли 21 призове місце з наступних з видів спорту: пауерліфтинг, легка атлетика, важка атлетика, греко-римська боротьба, самбо, вільна боротьба.
Академія у 2024 році була нагороджена у м. Львів дипломом та кубком за зайняте II місце у загальнокомандній першості XIX літньої Універсіади України серед закладів вищої освіти у шостій категорії.
У спортивних змаганнях міжнародного рівня спортсмени Акакадемії завоювали 9 призових місць з видів спорту: тхеквондо, пауерліфтинг, греко-римська боротьба.
Повний Звіт можна прочитати в розділі «Звіт ректора».
Конференція трудового колективу признала роботу ректора ДДМА, професора Віктора Ковальова задовільною і затвердила його звіт.
На цьому КТК закінчила свою роботу.
Влас. Інф.